en sväng till Afrika och jag är en ny människa...

publicerat i Allmänt;
 
Imorse kom Malin (Vilda och Ronjas mamma) och frågade om jag hade lust att följa med på afrodans med barnen till Hargshamn.. Musikveckan i Östhammar är i full gång den här veckan och idag hade dem ordnat aktivitet för barn. 
Var först lite tveksam och kände inte alls för de.. Men efter en lång funderare så tog jag tag i mig själv och insåg att jag behöver göra något..
Alltid går jag omkring och gnäller över att jag inte har något socialt liv med vänner här och aldrig gör något om dagarn och när någon frågar om jag vill me så kände jag bara att de KLART att jag ska me...
Barnen blev överlyckliga också eftersom dem älskar att vara med Ronja och Vilda.
Så vi packade in oss i våran bil och körde iväg...
HAde ingen som helst aning om vad det egentligen handlade om förutom att det va rytmik, sång och dans.
 
När vi kom fram möttes vi av en dam med färgglada kläder i alla dess former och färg.
Alla barn (va ca 15 st) stod och väntade på att få höra trummor så dem kunde börja leta efter vägen till afrika..
Tillslut började det höras svaga trummor och alla smög på led fram genom en liten korridor. (även vi vuxna fick vara med på äventyret).. 
Tillslut kom vi fram till en dörr och öppnade den och där inne satt 4 kvinnor iklädda vackra kläder och slog på trummor.. Det va fina kulisser och det kändes faktiskt som att komma till ett annat land.
Vi satte oss i ring och alla fick tala om vad vi hette sen började våran resa i Afrika.
Hela rummet va fyllt med trummor, så alla barn och även vi vuxna fick lära oss spela på dem samtidigt som vi sjöng och lärde oss vackra ramsor. Rysningar i hela kroppen när allt lät så vackert.
Vi fick vara olika djur som sprang omkring på savannen till musik och allt kändes så underbart härligt med glada barn som verkligen va helt inne i berättelserna vi fick höra och vara med i.
Vi fick höra en jätte spännande berättelse som framfördes av en otroligt duktig kvinna som hade sån inlevelse att alla bara satt och stirrade med stora ögon för att få ta del av historien. Även jag va trollbunden i sagan och alldeles inne i berättelsen att nästan ögonen ploppade ut. 
Det handlade om en groda som skulle rädda sin mamma från ett jättestort djur som hette hundradjuret..
Alla djungelns djur skulle hjälpa till men ingen klarade av att rädda mamman, så tillslut fick grodan själv vara listig och rädda sin mamma... Och allt slutad lyckligt med att prinsessan av savannen kom indansande i röd fin klänning och röda vackra fjädrar på huvudet och gav alla barnen varsin pärla från skatten som hon hade hittat.. SÅÅÅÅÅ fin berättelse..
Sen fick vi såklart dansa också och sjunga massa sånger om afrikas djur och natur..
Jätteskoj.. Tror nog att barnen hade jättekul... OCH även jag hade superskoj.. Så härligt att dansa afrodans.. Man känner sig som en inföding som svävar runt i lufsande steg till musik..
Ville nästan inte att tiden skulle ta slut..
Två timmar höll vi på men jag hade kunnat hålla igång minst två timmar till...
 
Så idag blev det ett glatt inlägg på bloggen och jag är full av energi..
:)
 
puss

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Christina:

Å, låter ju jätteroligt! Kul att kunna hitta sådana evenemang :)

Kommentera inlägget här :